24.3.2016

Brzy ráno – kolem 6 – se sbalím a vyrážím na náměstí, kde mě má vyzvednout autobus směr Machu Picchu. Již kolem 7 ráno to na náměstí žije, takže na mě troubí taxíky, spousta lidí něco nabízí, a tak se snažím být co nejmíň nápadný. 🙂 Po 7 dorazí minibus a já spolu s dalšími nasedám. K Machu Picchu, či spíše do nejbližší mini vesničky Aguas Calientes se dá dostat několika způsoby. Když máte peníze, tak nej varianta je vzít z Cusko vlak přímo do Aguas, ale je to mazec drahé – cca 140 USD zpáteční lístek. Já se rozhodl pro nejlevnější variantu. Již v Cusco nabízeli některé agentury minibusy přímo až k zastávce Hydroelectra, což je pouhých cca 8 km od Aguas, takže jsem šel do toho. Stálo mě to pouhých 65 soles, což je cca 455 Kč. Oproti vlaku za 3 500 Kč to je slušný rozdíl, hej? 🙂 Cesta vedla přes horský pass ve výšce 4 300 m, takže jsme se nejprve škrábali nahoru, a pak to zase valili dolů. Náš řidič byl velice zkušený, takže předjížděl kde koho a valil to. Přijeli jsme do mini vesničky Santa Maria a asfaltová cesta se změnila v polní a začala show!!! Cesta ze Santa Maria do Santa Tereza vede na hraně útesu skály, někdy je cesta doslova vytesána ve skále!!! Nebál bych se ji nazvat Cesta smrti v Peru. Já sedím na „špatné“ straně v minibuse, takže vidím, jak blízko hraně útesu někdy jedeme a musím přiznat, že zadnice mi cvakala. 🙂 Náš minibus působil jako krabička od sirek ve srovnání s hloubkou údolí. Ale náš řidič působil, jako by se nic nedělo a pořád to valil a sem tam někoho dokonce i tady předjel. Jakmile jsme dojeli do Santa Teresa, tak jsem pochopil, proč se ty vesničky takhle jmenují – na tom úseku mezi nimi je potřeba všech svatých. 🙂
IMG_2191 IMG_2192 IMG_2210 IMG_2244 IMG_2226 IMG_2235V Santa Teresa jsme měli pauzu na jídlo a já se dal do řeči s jedním Amíkem a pak s klukem z Číny. Ze Santa Teresa nás čekal poslední úsek k Hydroelectra, který byl na pohodu, až na jednu dopravní zácpu s velkým Z. To když se v obou směrech setká cca 7-8 minibusů a osobáků v místě, kde projede 1,5 auta, tak je o zábavu postaráno. Takže jsme sledovali, jak se tam místní řidiči domlouvali, křičeli po sobě a přetlačovali se. 🙂 Nakonec to ale klaplo a my pokračovali dál. Celá cesta trvá cca 6 hodin, takže celkem rozdíl oproti vlaku, který trvá, co jsem slyšel, cca 3,5 h až do Aguas. U Hydry bylo opravdu rušno – zrovna dorazila spousta lidí a další se chystali na odjezd do Cusca. Nelenili jsme a vyrazili směr Aguas.
IMG_2252 IMG_2254A tady se stalo to, co mám na cestování tak rád – osud vám do cesty přihraje parádního člověka. Vyrazili jsme a já se opět dal do řeči klukem z Číny – Pablo. A to tak kecáme, kecáme a nakonec celou cestu do Aguas (víc jak 2 hodiny pěšky) strávíme spolu. Cesta vede vedle kolejí vlaku, co jezdí přímo do Aguas Calientes, takže není kde zabloudit. 🙂 Na začátku Aguas se domluvíme, že vezmeme společný pokoj pro 2 a ukecáme cenu. Pablo umí dostatečně španělsky, a tak zajistí hotel za luxus cenu 20 soles na noc na osobu. Pak vyrazíme na obchůzku městečka a na večeři. Městečko je zaryto v údolí u řeky, kde se tyčí mohutné masívy zelených hor. A tam někde nahoře se ukrývá slavné Machu Picchu.
IMG_2262 Najdeme lokální reštiku, kde si dáme menu za 8!!! solů. Mazec cena. Pak již fičíme na hotel, bo já zítra vstávám velice brzy.

25.3.2016

Vstávám již v 4:30 ráno, protože mám lístek i na výstup hory Machu Picchu a jsem v 1. skupině, která tam má být mezi 7-8 ráno. Pablo má normální lístek, takže bude vstávat až kolem 7. Kolem 5 ráno vyrážím s čelovkou směr vstupní brána Machu. Tady je další byznys – nahoru vás může vyvést autobus – zpáteční lístek 24 USD. Takhle se vydělávají peníze. 😉 Já ale nemám problém si to vyšlápnout nahoru po svých, a tak vyrážím směr hore. Ještě dole nám kontrolují lístky a pas, ať nahoře není problém. Pomalu se prokousávám tím hadem lidí, kde spousta bojuje jak s nad. výškou, tak i se samotným stoupáním, které je v podstatě nekončící schodiště. 🙂 Místo 1,5 hodiny mi to k bráně Machu trvá jen hodinku, a tak tam jsem kolem 6 ráno. Počasí je ale na pytel. Je zataženo, lehce mrholí a místo Machu mě uvítá bílá stěna.
IMG_2266V 7 se otvírá vstup na horu Machu, takže pro velký úspěch vyrážím opět nahoru. 🙂 Výšlap je solidní, opět spousta schodů, ale více mě trápí viditelnost, která je pořád na nule. Po hodině se dostanu na vrchol a nic. Strávím tam hodinku, a pak to balím, protože počasí se tady na vrcholu (kolem 3 000) jen tak nezmění.
IMG_2271 IMG_2277 P1070181Cestou dolů dokonce začne pršet. Dorazím zpět k ruinám a pořád nic. Zajdu si tedy ke Sluneční bráně a říkám si, co z toho dneska bude.
IMG_2299 IMG_2306Už se připravuji na to, že jediné fotky z Machu budou ty, kde jsem já a bílá stěna za mnou. 🙂 Cestou zpět se ale začne počasí protrhávat a já zahlídnu ruiny. PARÁDA!!!
IMG_2289 IMG_2321Je cca 10:30 a vypadá to, že možná z toho něco bude. Kolem 11 dopoledne jsou již ruiny vidět celé, ale obě hory v pozadí jsou stále v mračnech. Usedám na místě, odkud se fotí slavné pohlednicové fotky a čekám. Nespěchám, na Machu mám celý den. Díky zoomu fotím detaily ruin. Počasí se postupně umoudřuje a nakonec kolem 1 odpoledne jsou i obě hory v pozadí bez mraků. Super.
IMG_2322 IMG_2327 IMG_2337 IMG_2338 IMG_2359 IMG_2340 IMG_2342 IMG_2383Odpoledne začnu na pohodu procházet ruiny – takže pojďme si je virtuálně projít, ať z toho taky něco máte. 🙂 Malá poznámka – byl jsem rád, že jsem tam šel sám bez průvodce, protože jsem měl pocit, že se tam všichni honí a nenasávají místy až mystickou atmosféru ruin.
IMG_2403 IMG_2412 IMG_2416 IMG_2418 IMG_2434 IMG_2449 IMG_2456 IMG_2464Celý areál ruin je obrovský a k některým ruinám vede i kratší procházka – jako Incký most, kde jsem z výšky zahlédl Hydroelectra zastávku s celým údolím.
IMG_2482 IMG_2473 IMG_2475Díky krásnému počasí jsem se vydal znovu ke Sluneční bráně a konečně jsem měl možnost zahlédnout celé Machu Picchu s údolím.
IMG_2503 IMG_2499Celý areál ruin je obrovský a neustále jsem fascinován jednotlivými stavbami, chrámy, kamennými detaily, atd. Machu je opravdu klenotem mezi Inckými ruinami. Nakonec kolem 4 odpoledne se vracím na místo, kde lze fotit Machu, jak na pohlednici a užívám si výhled – v areálu je již daleko míň lidí.
IMG_2487 IMG_2525 P1070212A tu za mnou přijde jeden ze strážců a říká mi, že není povoleno během focení skákat (určitě to znáte, jak lidi při focení vyskočí do luftu). Já na něho koukám jak tele na vrata. Jak bych mohl skákat a fotit sám sebe ve stejný čas? 🙂 Kolem půl páté se rozloučím s Machu a valím to dolů.
IMG_2549Na hotelu se setkám s Pablem a jdeme na pokoj. Pablo místo 3. patra jde do 2. a já jsem zmatený. Dovídám se, že ráno pršelo, a tak Pablo zůstal na pokoji déle. A tu mu boreček řekne, že se má vystěhovat. Pablo mu vysvětluje, že máme zaplacené 2 noci, ale i tak se musíme přesunout do jiného pokoje. No ještě, že tam Pablo byl, protože jinak by jsme asi našli věci na recepci. Ale já byl tak unešený z Machu, že jsem to moc neřešil. Večer jsme opět zašli do naší reštiky, dali si menu, a pak fičeli spát, protože pro mě to byl opravdu dlouhý, ale parádní den.
IMG_2581 IMG_2575

26.3.2016

Ráno se musíme vystěhovat již před 9, a tak sedíme v lobby a čekáme, až přestane pršet. A tu nám boreček řekne, že ani tady nemůžeme být. Prostě mazec hotel. V půl desáté to teda zabalíme a jdeme do centra na jídlo. Nikde není nic pořádně otevřené kromě naší reštiky, a tak i potřetí zavítáme tam. Tady jsme již jako doma. 🙂 Po jídle sedneme na náměstí a kecáme, hlavně o cestování, protože Pablo je sice vystudovaný právník, ale poslední 3 roky cestuje. Pak nás čeká opět cesta kolem kolejí k Hydra zastávce. Dorazíme tam na pohodu a čekáme na minibus.
P1070227 P1070231Ten dorazí o cca půl hodinky později, ale výstup a nástup proběhne velice rychle, a tak po 3 odpoledne fičíme směr Cusco. Cesta opět trvá cca 6 hodin, takže do Cusca dorazíme po 9 večer a jsme slušně unaveni. S Pablem máme společnou cestu, můj hostel je po cestě k jeho, kde má uložený batoh. To byl další poznatek z Machu – teď již spousta lidí bere jen to nejpotřebnější na 2-3 dny a zbytek věcí nechává v Cuzcu. A já bral všechno. Takže příště budu chytřejší. 🙂 Nakonec se Pablo ubytuje v mém hostelu, a tak spolu strávíme i tento večer.