20.10.2022 – den D – Everest Base Camp

Spal jsem celkem dobře, ale jakmile jsem vzhůru, tak se na plno ozve hlava = musí nastoupit brufen. 😉 Venku to vypadá na solidní zimu, takže nastupují zateplené kalhoty, ale i tak si je vyhrnu, abych do Gorak Shep došel v “kraťasech”. 😂

Začínáme opět v osm a vrháme se na poslední sekci do Gorak Shep, kde bude naše nejvýše položený nocleh. Pomalu nastoupáváme “poslední” výškové metry v nádherném otevřeném kamenném údolí se zasněženými titány všude kolem. Do Gorak to je “jen” cca 4,5 km, ale cesta se zdá být nekonečná.

Jakmile ukončíme “procházku” v táhlém údolí, tak se dostaneme do kamenného moře – kameny jsou velikostně od mini kamínků až po šutráky velikosti osobního auta. 😉 Vystoupáme na jednu kamennou terasu a vyskočí další. Dneska nikam nespěcháme, jdeme pomalu a užíváme si tu krásu kolem nás. S Evou uzavíráme naší první velkou skupinu a neustále je s námi fešák a má od Evy batoh. Včerejší dotazování na batoh asi “zabralo” a dneska je batoh stále s námi. 😂 Výhledy jsou opravdu mazec, hlavně když na scénu nastoupí ledovec, který je zde ještě “skryt” pod vrstvou morény. Provoz je zde maximální, místy to je nekonečný had lidí směřující oběma směry.

V Gorak Shep jsme před jedenáctou a rozhodneme se, že “přeskočíme” oběd (v restauraci je neskutečné množství lidí), sbalíme si pár energy tyčinek a v 11:30 vyrazíme k místu, které je hlavním cílem našeho několikadenního “výšlapu” – Everest Base Camp!!!

Do Base Campu to je cca 4 km a první část nás vytáhne ještě o nějakých 200 výškových metrů. Bohužel bojuji s těžkým bolehlavem, ale to nás nezastaví. Opět je neustále s námi fešák – vypadá to, že už je trvale přiřazen k Evě a mě. 😂. Druhá polovina finální trasy vede po mini hřebeni a za chvilku již v dálce po pravé straně vidíme slavný kamen, u kterého se všichni fotí. To už nepustíme. 😉

A ve 13:21 místního času jsme v Everest Base Campu – 5 364 m.n.m. Emoce jsou tlumeny bolestí hlavy a nedochází mi, že jsme to dokázali. Že jsme se dostali do nitra Himálají pod Mt. Everest – nejvyšší horu na světě. První gratulace přicházejí od Pavla a Sidara. Trochu mi kazí celkový dojem neskutečné množství lidí všude kolem. Na fotku před/na slavném kameni se stojí fronta! To je daň za to, že to je velmi vyhledávané místo. Vyfotit si slavný kámen bez lidí je nemožné. 😉Samozřejmě byla i skupinová fotka celého zájezdu, ale tu dostanu až později. Není kam spěchat, a tak zde nakonec zůstaneme s Evou cca hodinu. Já se projdu i k samotnému ledovci, který má nadpozemskou strukturu.

Níže následuje odstavec, jak to celé vnímala Eva, která tímto mega výšlapem vystoupila ze své komfortní zóny a byl to její nápad, jak jsem psal. Já se jen připojil. 😉

EBC – do čtvrtku 20. října 2022 pro mě neuskutečněný sen. Stále mi nedochází, že se to stalo skutečností. Během tohoto treku samozřejmě nastaly chvíle, kdy se mi nechtělo. A ty rozhodovaly. I když člověk už nemůže, vždycky najde motivaci pokračovat. Velkou psychickou oporou mi byli brácha s mým nosičem, kteří mě v tom nenechali! Jeden z životních snů splněn, jdeme si plnit ty další.

Cestou zpátky s námi celou dobu samozřejmě jde fešák. Už nejsem překvapen. 😉 Ve čtyři odpoledne jsme zpátky a zaplujeme do restaurace, kde si dáme na 4 díly pizzu. Jsem překvapen, že tady jede Wi-Fi, takže využívám situace a nahazuji další článek. Kolem pěti jdu na pokoj a venku mě uvítá mlha – tak to jsme stihli tak akorát.

Na další 1,5 h s Evou usneme a v půl sedmé dorazíme na večeři. Tam se řeší zítřejší ranní výstup na Kala Patthar – 5 648 m.n.m. Výhled z Kala Patthar na Mt. Everest je považován za jeden z nejkrásnějších. Jsou zde 3 skupiny: start ve 4:30 na východ slunce – Hanka, Klára, Karlos a Ríša. Za mě neskuteční borci a borkyně. Druhá skupina – start v 6:00 – zde se napíšeme, ale uvidíme, jak nám bude. Tyto kopce nejsou zadarmo a oba cítíme, že rozhodující bude ráno. Samozřejmě oba chceme jít, ale je třeba být zodpovědný jak k sobě, tak ke skupině. Ještě nás stále čeká stejná vzdálenost zpátky. 😉 Po večeři to hned balíme a jdeme spát. Dneska nehrozí, že bych psal článek, musím se co nejdéle vyspat, budík bude na 5:15.