21.10.2022 – Kala Patthar neklapnul

V noci těžce bojuji s velkou bolestí hlavy. Tento zájezd mi v plné nahotě připomněl, jak moc mě bolí hlava v této nadmořské výšce. Už jsem na to skoro zapomněl. 😉 Kolem 4 ráno si beru další brufen, ale zabere to jen na chvilku. Eva je na tom ještě hůře – zvracela a cítí se hodně špatně. Oba tedy odpískáme výstup na Kala Patthar, i když nás to oba moc mrzí. Spíme do osmi, a pak jdu na snídani. Evě je stále hodně špatně, takže nemá na jídlo vůbec chuť. Jediná rychlá pomoc je sejít dolů – výška nad 5 000 metrů je nekompromisní. Nebere zajatce a každý s tím nějak bojuje. Ať ten první odstavec není až tak drsný, tak pro zajímavost fotka sudu s vodou na chodbě v naší lodžii, která přes noc zmrzla – toto je standard, žádná kuriozita. 😉

Kolem 9 vyrážíme dolů a oba víme, že dnešek bude hodně náročný. Hlavně pro Evu, protože jí je fyzicky špatně. Můj bolehlav se bude s každým výškovým metrem dolů ztrácet – to už mám ověřené. 😉 Jdeme tedy svým tempem a máme často zastávky. Pro mě je dnešek trochu nezvyk, protože jdu v péřovce. Fouká studený vítr, který teplotu pocitově sklepává dolů, tak péřovka byla nutnost. Dnešní mise je jasná – musíme dojít do Thukla. Myslel jsem si, že cesta zpátky bude nudná, protože se vracíme po stejné trase. Ale jsem překvapen, že i cestu zpátky si užívám a fascinuje mě pohled do údolí, kam míříme.

Po 2,5 h jsme v Lobuche, kde jsme 2 dny zpátky spali a dáváme si pauzu. Evě je o něco lépe, ale je jasné, že se nyní nešetří a jde na hraně. Za mě se dneska o sobě dozvídá, že je schopná neskutečně zarvat, když si to situace žádá. Přesně o tom jsou tyto náročné trasy – člověk se o sobě dozví spoustu věcí. Já už jsem v pohodě – bolehlav je již minimální. Během pauzy se dozvídáme, že jeden účastník je na tom tak špatně, že si musí objednat koně, který ho sveze až do Pheriche, kde se zítra potkáme. Nadmořská výška kolem 5 000 není žádná sranda!!!

Po cca hodinové pauze pokračujeme. Čeká nás víceméně rovina a finální ostré klesání. Na konci rovinaté pasáže opět procházíme kolem pietního místa. Nyní je zde daleko méně lidí, takže to má najednou spirituální/osobní atmosféru, kterou si toto místo, za mě, zaslouží.

V ostrém sestupu potkáváme 3 koně, kteří vezou turisty dolů do údolí. Druhý a třetí kůň ale neposlouchají a tempo je téměř nulové. Já osobně bych na tom koni v tom ostrém svahu sedět nechtěl. V jednu chvíli dokonce turistka musí slézt z koně, protože to vypadá na patovou situaci – kůň se nehne ani o centimetr. 😉 Naší motivací pokračovat je pohled do údolí a na mini vesničku Thukla, kde končíme. Před půl třetí máme hotovo. Whohou.

Odpoledně/večerní program je pro nás jasný – Eva si jde lehnout, dneska si opravdu sáhla na “pomyslné” dno a já musím napsat článek za včerejšek a dnešek. Chvilku jsme v místní Bakery, kde je teplo díky slunečním paprskům, které Bakery bombardují. Jakmile se slunce schová za hranu titánů, tak se přesuneme do společenské místnosti, kde už zatopili. Včerejší noc byla pro Alpiňáky zlomová, spousta z nás dneska s něčím bojuje. Ale zároveň víme, že jsme to dokázali! V ošlehaných tvářích je skrytá radost. 😉

Před večeří se lehce řeší program v Káthmándú, kde budeme mít cca 1,5 dne, když klapne odlet z Lukla, jak má. Večeře je v 18:30 a Eva si dává první pořádné jídlo za dnešek a vypadá to, že to je na dobré cestě. Zaklepat. Po večeři Pavel nezvykle plánuje briefing až na 19:30. Nechce říci proč, ale má to svůj důvod. 😉

A ten důvod je krásný – Hanka dneska slaví narozeniny. Tomu říkám stylová oslava – v Nepálu, po včerejším zdolání EBC a dnešním Kala Patthar. V půl osmé se všude zhasne a Sidar přichází s dortem se svíčkami a všichni zpíváme tradiční Happy Birthday. Pak se dort rozděluje mezi všechny účastníky a samozřejmě taky mezi nosiče. Karlos to trefně komentuje, co se týká dortu pro nosiče: “ Řekněte jim, že to nemusí roznášet, že to je pro ně.” 😉 Dort je výborný a smekám, co v těchto vysokohorských podmínkách zvládl šéfkuchař připravit. Pak ještě chvilku posedíme a po osmé jdeme spát.