27.10.2022 – Pashupatináth, Bódhnáth a opět Czech pub

Tak dneska se budíček posunul až skoro na devátou – to už snad ani není dovolená, ale naprostá lehárna. 😂😂😂 Dneska máme poslední den v Káthmándú a v plánu je navštívit jen 2 místa, které jsou kousek od sebe. Díky festivalu je spousta restaurací, Café zavřených, ale naštěstí jedna hodně fancy kavárna je otevřená. Máme štěstí (Klára, Eva a já) v podobě setkání s Pavlem, který nám ukázal směr, a tak nebylo třeba bloudit a hledat. 😉

Snídaně je famózní, až to vypadá, že jsme někde v Dubaji či Evropě. Jestli jsem během treku zhubnul, tak za poslední 2 dny v Káthmándú jsem to bezpečně nabral zpátky. 😂 Bereme snídani, respektive brunch poctivě a nakonec z toho byla pohodová 1,5 h. 😉

Naše první zastávka je Pashupatináth, který se nachází kolem posvátné řeky Bágmatí. Jedna se o nejvýznamnější poutní místo pro všechny hinduisty v celém Nepálu. Provádí se zde také kremace, takže se tomuto místu přezdívá “malé Váránasí”. Chvilku hledáme, kudy je povoleno vstoupit cizincům. Nakonec vstup najdeme, kupujeme si lístek a najednou stojíme na mostě přes řeku Bágmatí. Já jsem zde byl 10 let zpátky, takže to pro mě nebyl takový “šok”. Z místa mám ale smíšené pocity, protože v jednom pohledu vidíte spalování a zástup turistů, kteří si to cvakají na foťák/mobil.

Dlouho se zde nezdržujeme a postranními uličkami prokličkujeme k dalšímu místu – stúpa Bódhnáth. Ve stúpě jsou uloženy ostatky Buddhy a areál okolo se dá bez nadsázky označit za “malý Tibet”. Stúpa je považována za nejposvátnější místo tibetského buddhismu mimo Tibet. I toto místo jsem navštívil 10 let zpátky – tenkrát byla stúpa otevřená a byla tam možnost se projít po “patře”. Projdeme se ve směru hodinových ručiček kolem stúpy se zajímavým okolím, ale hory jsou hory. 😉

Poté si bereme taxík, který nás zavezl zpátky k hotelu. Jen pro zajímavost – cena byla původně 1 000 rupií, my trvali na 600 rupií a po chvilce, kdy jsme neuhnuli, jedeme za 600 rupií. Je třeba vytrvat na ceně a kluci taxikářští nakonec souhlasí. 😉 V půl druhé jdeme opět do “našeho” podniku, kde dělají luxusní naan placky. Když víme, že tam je jídlo luxusní a rychle připravené, tak proč chodit jinam, hej? 😉 Já si tentokrát dávám Chicken Tikka Masala s rýží a je to samozřejmě výborné. Dámy zůstaly u placek a nějaké omáčky. Protože sedíme u stolu, který je přímo u kuchyně, tak máme možnost vidět kuchařům přímo pod ruce.

Před třetí hodinou odpolední jsme na hotelu a já na 2 hodiny usnu. Vypadá to, že i to chození/ježdění po městě je náročné. 😂😂😂 V půl šesté máme sraz Klára, Eva a já a jdeme znovu do Czech pubu – je třeba vyzkoušet další české jídla a bude tam opět přednáška. S Honzou Trávou se domlouváme, že dneska začne přednáškou o Tibetu, kdy na osmitisícový “kopec” vzali sebou i slepého kamaráda!!! Na jídlo je servírováno toto – dámy guláš a já řízek s hranolkami. Opět to byl pohodový večer, jen dneska bylo třeba končit dříve – zítra ráno máme odlet.

Po deváté se tedy zvedáme a jdeme zpátky na hotel. Zbývá nám poslední věc a to je směnit zbytek rupií na dolary. Směnárny na naší ulici jsou jiz zavřené, takže se vracíme na rušnou hlavní ulici a tam úspěšně směníme několik desítek tisíc rupií na dolary. Najednou je peněženka o hodně tenčí. 😂 Na pokoji se nejprve sbalíme a poté se jde rychle spát – budík bude na 5 ráno.