Cca 2 týdny zpátky se mě kolega z práce na obědě zeptal: „Honzo, tak co letos? Chtělo by to aspoň nějakou pětistovku, ne?“ A já na to: „Pětistovka to sice není, ale doufám, že to bude cca 440.“ S úsměvem na tváři reaguje: „Fakt?“, já lehce pokývnu hlavou a vyslovím slovo, které bud utvářet moje letošní léto: „Kungsleden“.

Věřím, že nás je hodně, které Skandinávie fascinuje a přitahuje svou surovostí, jakousi nedotčeností, divokostí, která je jedinečná, co se týká přírody v Evropě. V roce 2009 (uff, to je už skoro pravěk) jsem s kámošem Ladym vyrazil skrz cestovku Alpina na aktivní dovo do Norska a mělo to velký úspěch. Island v roce 2017 opět potvrdil jedinečnost nekompromisního severu, takže byla jen otázka času, kdy se mé myšlenky znovu zatoulají na nádherný sever. Další „pokus č. 1“ bylo v 2021, ale tam mi to shořelo ještě dříve než jsem pořádně začal, ale slíbil jsem si, že si to musím jednou splnit. Pokus č. 2 je tedy letos 2023.

Pojďme si tedy představit vítěze letošní hikerské sezóny pro Jingle Bell – KUNGSLEDEN – Královská stezka.

Kungsleden je dálková trasa v severním Švédsku a je přibližně 440 km dlouhá. Trasa se většinou chodí ze severu, kde začíná v městečku Abisko, proplétá se okouzlující severkou krajinou, protne celkem 7 jezer (k tomu se ještě vrátím) a končí na jihu v mini městečku Hemavan. Já jsem se rozhodl, že to budu rvát proti proudu z jihu na sever. Má to své pro i proti, ale jak se mezi námi hikery praví: „Hike your own hike.“


Na samotnou trasu jsem si vyšetřil 13 dní, a tak bylo třeba poctivě přistoupit k naplánování každého dne. A to hlavně z důvodu jezer. Jak jsem psal, trasa protíná 7 jezer, které je třeba nějakým způsobem překonat. Hned to první, které mě čeká, se dá pouze přepádlovat na loďce. U dalších 6 jezer je možnost využít služeb motorových člunů, ale ty mají většinou jenom jednu jízdu ráno a jednu odpoledne. Když se mi podaří prokaučovat ranní odjezd, tak ztratím půl dne a to by mi hodilo solidní vidle do mého „rozvrhu“, kde mám v plánu každý den sekat solidní km. Další bonus je, že ve 3/4 trasy z mého směru je cca 25-30 km asfaltu, takže tady se většinou bere autobus a ani ten nejezdí 2x do hodiny, ale jenom 2x za den = opět nutné tam být včas. Z tohoto pohledu to bude zcela jiné, když to porovnám s Islandem, který co se týká km a počtu dní byl podobný (Island byl o cca 40 km delší a měl jsem na to 14 dní).
Termín – opět velká diskuze, kdy je nejlepší si tu parádu prošlápnout. V létě, kdy bude tepleji, možná i kousek sněhu z minulé zimy, ale mraky komárů nebo na podzim, kdy bude určitě chladněji, ale barevněji v rámci podzimu a bez komárů? Za mě rozhodl zaměstnavatel – 2. a 3. týden v červenci máme celozávodní dovolenou + 5.-6.7. jsou státní svátky, takže nebylo co řešit – bude to v létě od 5.-20.7.2023

Další kapitola sama o sobě bylo samotné zařizování dopravy. První část byla jasná – letecky z Prahy do Stockholmu, což se uskuteční 5.7.2023 ve večerních hodinách. Do Hemavanu se dostanu během 6.7.2023 díky 6-ti hodinové jízdě vlakem do Umeå, kde mám cca 1,5 hodiny na přestup na autobus, který mě po 5,5 hodinách vyklopí v Hemavan, což bude kolem osmi večer. Zpáteční cesta z Abiska na letiště ve Stockholmu se může zvládnout přímým vlakem, ale tady to bylo celkem na těsno s odletem do Prahy, takže jsem si zarezervoval na 20.7.2023 z Abiska dva vlaky s přestupem v Boden, kde na přestup bude 14 minut. Já vím, celkem risk, ale měl jsem (ano, minulý čas) pojistku, že kdyby mi ten přestup nevyšel, tak v Boden doufám naskočím na ten pozdější přímý vlak a budu doufat, že to v rámci odletu stihnu. Cca 3 týdny zpátky mi přijde info, že odlet ze Stockholmu do Prahy, který je naplánovaný na 21.7.2023 bude o skoro 3 hodiny dříve. Ok, takže pojistka se rozpadla na tisíc kousků a co teď? Nakonec jsem se rozhodl, že to risknu a uvidíme, zda jezdí švédské dráhy načas. 😉 A včera si tak zjišťuji jednotlivé zastávky v rámci těch vlaků, ať mám větší přehled a najednou zjistím, že vlak, který mám v plánu vzít z letiště Arlanda do Umeå nezastavuje na letišti, protože se tam podle všeho něco opravovat. To si dělají srandu? Já jsem ještě nevytáhl paty z ČR a již trable, teda chtěl jsem říci výzvy k řešení. 😉 Naštěstí mám na letišti nějakých 7 hodin čekačku, takže jsem si pozjišťoval, jak to pořešit – finál je, že musím vzít jiný dřívější vlak, dostat se do Uppsala, tam hodina čekačka, a pak naskočím na ten můj plánovaný vlak do Umeå. Když se doma pochválím s touto další změnou v rámci dopravy, tak to ségra trefně komentuje: „Ty prostě nemůžeš mít normální dovolenou, že?“ A já si uvědomím, že opravdu ne. 😀

One Comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *